Hoofdmenu

U bent hier

Scrum

Een scrum (kort voor scrummage) is een spelhervatting die vaak voorkomt tijdens een wedstrijd. De scheidsrechter geeft een scrum als spelhervatting na kleine, technische overtredingen, bijvoorbeeld wanneer een speler de bal voorwaarts laat vallen of als de bal onspeelbaar is geworden.

De scrum mag worden gezien als een geordende ruck. In beginsel heeft het ingooiende team de beste kansen om een nieuwe aanval op te zetten.

In een scrum stellen acht spelers van ieder team zich in een vaste formatie tegenover elkaar op en proberen door duwen in balbezit te komen. De bal wordt in de scrum gebracht door de scrum half. De spelers mogen slechts duwen met de schouders boven de heupen. Het is niet toegestaan een scrum naar de grond te drukken. Dit wordt gezien als een overtreding (collapsing the scrum). Nadat de bal in de scrum is ingebracht zal de hooker proberen de bal met de hak van zijn schoen naar achteren te werken. De inworp moet loodrecht op de scrum worden uitgevoerd. Het is niet toegestaan de bal schuin de scrum in te gooien naar de eigen partij (feeding). Als de bal aan de achterkant van de scrum naar buiten komt, zal meestal de scrum half de bal weer oppakken en gaat het spel verder.

Een scrum wordt gevormd op het speelveld met 8 spelers van elk team, gebonden in drie rijen per team, dicht bij de tegenstanders zodat de hoofden van de eerste rijen interlocked zijn. Dit creëert een tunnel waarin de scrum-half de bal gooit zodat de front-row spelers om balbezit kunnen vechten. De middenlijn van de scrum mag niet dichter bij de doellijn zijn dan 5 meter en/of dichter bij de zijlijn dan 5 meter.

Managen van de sequence voor de scheidsrechter:

  1. Instrueren van de spelers voor de wedstrijd of voor de scrum.
  2. Gebruik de “ Crouch , Bind , Set ” sequence waarbij de meest gebruikelijke fouten in de gaten worden gehouden. ( zie ook tips onder spelregel 20 scrum )
  3. Maak je er zeker van dat de scrum stabiel en stil staat na de “set” instructie voordat je verder gaat.
  4. Manage het moment waarop de bal ingegooit wordt. De scheidsrechter bepaald wanneer de scrum stabiel en stil staat. Als de bal te vroeg ingebracht wordt, wordt dit bestraft met een vrije bal voor de tegenstander.
  5. Zorg dat de ingooi recht is. Het schuin ingooien van de bal (feeding) wordt bestraft met een vrije bal voor de tegenstander.

Voor scheidsrechters: Zie ook de leidraad voor de scrum onder referee home.

 

 

Er is momenteel geen inhoud met deze term geclassificeerd.

Subscribe to RSS - Scrum